Néhány hasznos tanács autósoknak a klímáról

A klímaberendezés működés szempontjából zárt rendszer, de ennek a rendszernek is szüksége van időnként karbantartásra. Nyolc év után például a fémvezetékek is porózussá válnak, elfáradnak, és az ellenőrzésük, cseréjük sürgetővé válhat. A szezon kezdete előtt még időben vigye gépkocsiját szakszervizbe, ahol szakember ellenőrzi a klíma helyes működését, és elvégzi a szezon előtti karbantartást.

Az elhanyagolt klímaberendezés nem csupán azzal okoz gondot, hogy a legnagyobb nyári hőségben hagy cserben, hanem melegágya lehet a gombás fertőzéseknek, az asztmaszerű tünetek megjelenésének, és ha komolyabb probléma adódik, a kár rendezése a pénztárcánkat sem fogja kímélni.

Mit kell ellenőrizni a tavaszi karbantartás alkalmával?

  • van-e hűtőközeg-szivárgás a berendezésben;
  • megfelelő nyomásértékeken dolgozik-e a rendszer;
  • az elpárologtató és a klímahűtő megfelelő hő átadását, tisztaságát;
  • a kifúvott levegő hőmérsékletét az utastérben;
  • a fülkében lévő légszűrő tisztaságát, kondenzvíz megfelelő távozását az utastérből;
  • a rendszerben lévő szárító-szűrőt (legalább két évente javasolt cserélni);
  • a hajtó ékszíj állapotát, feszességét;
  • a kompresszortól jövő esetleges zajok, zörejek eredetét.

A fenti műveleteket bízzuk szakemberre, mivel elvégzésükhöz speciális szerszámok, berendezések és szaktudás szükséges, és csak az erre engedéllyel rendelkező klímaszerelő (F-gáz vizsgával bíró) végezheti el. Hűtőközeg szivárgás esetén nem működik megfelelő teljesítménnyel a berendezés, károsítja a környezetet, mivel 1 kg HFC-134a hűtőközeg 1430 kg széndioxidnak megfelelő mennyiséggel járul hozzá a bolygó fölmelegedéséhez. Egy gépkocsiklíma 0.5-1 kg hűtőközeget tartalmaz. Kevés hűtőközeg miatt a klíma kompresszora károsodhat, rendellenes kopások jöhetnek létre, vagy a hűtés hiánya miatt megragadhat a kompresszor. Ennek javítási költsége, cseréje típustól függően meghaladhatja 100-300 ezer forintot is.

Sokszor nem gondolnak rá, de a két hőcserélőn olyan szennyeződések rakódnak le, mint a por, a korom, olajos piszok, melyek miatt nem megfelelő a hőcsere. A lerakódásokat el kell távolítani, a hőcserélőket meg kell tisztítani. Felületük megfelelő tisztán tartásához kaphatóak különböző tisztító folyadékok, spray-k és habok. Ezek alkalmazását azonban bízzuk inkább szakemberekre, akik ismerik a használatukra vonatkozó környezetvédelmi és biztonságtechnikai előírásokat is.

Az egy-két órát igénybe vevő karbantartással akár egész szezonra biztosíthatjuk a klímaberendezés helyes működését. A munka költsége típustól függően pár tízezer forint, amely első hallásra soknak tűnhet, de megelőzhetőek vele a több százezer forintos, fődarab cserével járó, több napot is igénylő javítások nagy többsége.